برای اینکه بتوانیم در جذب مخاطب در فضای آنلاین موفق باشیم، باید رویکردی هوشمندانه در مورد تولید محتوا داشته باشیم. چالش بزرگ پیش روی بازاریابان محتوایی (Content Marketers) و بلاگرها، تولید محتوا به شکلی ست که هم برای موتورهای جستجو بهینه سازی شده باشد و هم همان چیزی باشد که مخاطبان در فضای آنلاین دنبال آن می گردند.

بنابراین یک نوشته برای جذب مخاطب در فضای آنلاین می بایست دو هدف عمده را دنبال کند. اول اینکه در دید و دسترس مخاطبانمان قرار بگیرد و دوم اینکه می بایست مشکل خاص آنها را حل کند.

اما بازاریابان محتوایی و بلاگرها چگونه می توانند چنین نوشته ای تولید کنند؟ چطور می توان محتوایی تولید کرد که هم رتبه خوبی در نتایج جستجوی گوکل داشته باشد و هم برای مخاطبان ترغیب کننده باشد؟ پاسخ به این سوالات در یک عبارت خلاصه می شود ” سئو کپی رایتینگ “.

سئو (CoppyBlogger) یکی از “بدفهمیده شده” ترین موضوعات در فضای آنلاین است که بیشتر افراد هنگام برخورد با آن دچار سردرگمی می شوند. اما دقت به یک نکته می تواند تا حد زیادی از پیچیدگی های سئو بکاهد؛ و آن اینکه که مخاطبان همیشه در اولویت و مهم تر از الگوریتم های جستجو قرار می گیرند.

سئو چیست؟

به طور خلاصه، سئو روشی است که با استفاده از آن محتوای وبسایت خود را برای موتورهای جستجو بهینه سازی می کنیم تا این محتوا در نتایج جستجوی نشان داده شده برای یک یا چند عبارت کلیدی، نسبت به وبسایت های دیگری که همان عبارات را هدف قرار داده اند، رتبه بهتری به دست بیاورد.

چرخه بهبود سئو و رتبه گوگل در شکل ۱ به خوبی نشان داده شده است.

اما رتبه بندی و ترتیب نشان دادن وبسایت های مختلف در نتایج جستجوی گوگل بر چه مبنایی ست؟

رتبه بندی نتایج در گوگل بر اساس دو فاکتور عمده یعنی میزان اعتبار محتوا (Authority) و ارتباط (relevance) آن با عبارت مورد جستجو انجام می شود.

اما میزان این اعتبار و ارتباط چگونه اندازه گیری می شود؟

در این نوشته می خوانید:

سئو چیست؟

مفهوم کپی رایتینگ

سئو کپی رایتینگ چیست

۳ گام در سئو کپی رایتینگ :

۱) اجزای سئو کپی رایتینگ

۲) تحقیق کلیدواژه و تولید محتوای مفید برای مخاطبان

۳) کپی رایتینگ – مخاطبان را به واکنش وا دار کنیم.

۱- گوگل برای سنجش میزان ارتباط صفحات وبسایت با عبارات جستجو، محتوای این صفحات را با استفاده از فاکتورهای متنوعی آنالیز می کند. فاکتورهایی مانند میزان تراکم کلیدواژه ها در محتوا ، محل استفاده از این عبارات و نحوه گره خوردن آن ها با دیگر عبارات مرتبط.

۲- یک فاکتور عمده در سنجش میزان اعتبار ، تعداد لینکهای ورودی به یک صفحه مشخص و میزان اعتبار وبسایت های لینک دهنده به آن صفحه است.

چرخه بهبود سئو

در اینترنت، لینک های ورودی مانند رای در انتخابات هستند. با این تفاوت که رنک وبسایت در نتایج جستجوی گوگل بیش از آن که به کمیت این رای ها وابسته باشد به کیفیت آن ها وابسته است.

کیفیت، به ویژه بعد از آپدیت های پاندا و پنگوئن، به مهمترین فاکتور رتبه بندی در گوگل تبدیل شده است. با این تفاسیر برای سئو کردن محتو ا، ابتدا کلمات کلیدی مربوط به زمینه کاری خود را پیدا می کنیم، یکی از آن ها را بعنوان کلمه ی مورد نظر انتخاب کرده و تلاش می کنیم تا با استفاده از آن کلید واژه و برای آن کلید واژه ، محتوایی ارزنده تولید کنیم.

نکته اینکه در ابتدا می بایست روی عبارات کلیدی بلند (Long-Tail Keywords)  تمرکز کنیم. چرا که به طور کلی به دست آوردن رنک خوب در گوگل برای اینگونه عبارات ساده تر خواهد بود. (در بخش تحقیق کلید واژه در این باره بیشتر می خوانید.)

مفهوم کپی رایتینگ

کپی رایتینگ هنر و دانش تولید محتوا به گونه ایست که کاربر نهایی یا مخاطب را به خرید محصول ( عضویت در سایت، ثبت نام در خبرنامه ) و یا انجام عملی خاص که به شما منفعت می رساند ترغیب کند.

کپی رایتینگ بخش بسیار مهمی از بازاریابی آنلاین است. کپی رایتر کسی است که مخاطبانش را به خوبی درک کرده و تلاش می کند از علایق آنها آگاه شود. کپی رایتر کسی است که تصمیم می گیرد چه محتوایی ، چگونه و کجا به خوانندگان ارائه شود. تیترها و کلمات را طوری کنار هم می چیند که برای مخاطبان آنقدر جالب توجه و قابل اطمینان باشد تا آنها را به انجام عملی مشخص – مانند عضویت در وبسایت – ترغیب کند.

کپی رایتر کلید واژه ها یا عبارت کلیدی مناسب برای تولید محتوا را انتخاب می کند، درباره آن اطلاعات جمع آوری می کند و با خلق محتوایی که مخاطبانش به دنبال آن می گردند، حضور کسب و کار را در موتورهای جستجو و به طور کلی فضای آنلاین پر رنگ و پرنگ تر می کند.

این روزها با توجه به تغییرات پیوسته دنیای سئو و توسعه روز افزون مطالب و رقبا در اینترنت، هر کسب و کاری برای زنده ماندن در فضای آنلاین، بی شک به سئو کپی رایتینگ نیاز خواهد داشت.

کپی رایتینگ شکلی از کارشناسی فروش است.- بروس بندینگر

سئو کپی رایتینگ چیست؟

فاکتورهای رنکینگ گوگل

بهترین محتوا تا زمانی که در دید مخاطبانتان قرار نگیرد نمی تواند کوچکترین منفعتی به کسب و کار شما برساند. محتوای وبسایت باید همانجایی باشد که مخاطبانمان هستند : موتورهای جستجو و بویژه گوگل .

سئو کپی رایتینگ عبارت است از تولید محتوایی با ارزش و مفید که – با رعایت اصول – روی عبارت کلیدی خاصی متمرکز شده است. محتوای ارزشمندی که مخاطبان آن را در شبکه های اجتماعی بازنشر می دهند و بدین ترتیب درجه اعتبار و ارتباط صفحات وب را افزایش داده و به بهبود و افزایش رنک گوگل کمک می کنند.

برای بهبود و افزایش رنک وبسایت در گوگل باید با اجزای الگوریتم رتبه بندی و رنکیگ گوگل آشنایی داشته باشیم. نمودار دایره ای شکل ۲ این اجزا و اهمیت نسبی هر کدام را به خوبی نشان می دهد. یک نکته را هیچ وقت فراموش نکنیم: محتوا می بایست پاسخگوی نیاز یا سوالی خاص باشد.

اجزای سئو کپی رایتینگ

۶ عنصر اساسی در سئو کپی رایتینگ شامل موارد زیر است که تمرین و تقویت در هر یک از آنها می تواند تاثیر بسزایی در بهبود رنک گوگل داشته باشد.

۱- سرعت سایت

یک محتوای ارزشمند برای جذب مخاطب می بایست علاوه بر آراستگی ظاهری، به روز و به موقع ارائه شود. سرعت دستیابی به این محتوای ارزشمند نیز از دیگر پارامترهای تاثیر گذار در رنکینگ صفحات وبسایت در گوگل است.

نتایج بررسی ها نشان می دهد که :

۱)  به طور کلی ۴۰ در صد مردم وبسایت هایی را که زمان بار گذاری آنها بیش از ۵ ثانیه طول می کشد برای همیشه رها می کنند.

۲) تقریبا ۵۰ مخاطبان و کاربران نهایی انتظار دارند که وبسایت مورد علاقه شان در کمتر از ۳ ثانیه کاملا بارگذاری شود.

سرعت بارگزاری وبسایت از سال ۲۰۱۰ به بعد ، به یکی از فاکتورهای مهم برای بهبود رنک گوگل تبدیل شده است. خوانندگان از بین حداقل ۱۰ وبسایت که در نتایج جستجوی گوگل  نشان داده شده تصمیم به ورود به وبسایت شما می گیرند. بنابراین طبیعی است که اگر زمان بارگذاری کامل وبسایت بیش ازحد به طول بیانجامد تصمیم به ترک وبسایت شما بگیرند یا در بهترین حالت پیش از خواندن مطالب شما پاسخ به سوالشان را در جای دیگری جستجو کنند. در نتیجه با کاهش ترافیک و زمان سپری شده و … مواجه خواهیم شد.

افزایش سرعت وبسایت بیش از آنچیزی که در ابتدا به نظر می رسد، امری معطوف به رضایت مشتری است.

اما برای اندازه گیری سرعت وبسایت چه کار کنیم؟

یکی از معتبرترین راه ها استفاده از ابزار اندازه گیری سرعت پینگدام  است. با استفاده از این ابزار و تب هیستوری آن می توانید روند تغییر سرعت سایت و مدت زمان بارگزاری آن را مشاهده کنید.

آیا افزایش سرعت وبسایت نرخ تبدیل ( درصدی از مخاطبان که دست به اقدامی خاص در وبسایت شما می زنند Conversion Rate) را افزایش می دهد؟

قطعا اینطور است. البته میزان این افزایش در زمینه های مختلف متفاوت است. اما کسب و کار های مختلف با افزایش سرعت بارگزاری، رشد متوسط ۷ درصدی در نرخ تبدیل را از خود نشان داده اند.

وبسایت Smash در این مقاله توضیح می دهد که با از بین بردن در هم ریختگی پایگاه داده، پاک کردن پلاگین های قدیمی و یکپارچه کردن دیتابیس ها چگونه توانسته نرخ تبدیل را به شدت افزایش دهد.

۲- تیترها

یک محتوای ارزشمند با عنوانی ضعیف ” کلیک خور ” کمی خواهد داشت. به عبارت دیگر عنوان محتوا باید توجه مخاطب را به خود جلب کند و آنقدر وسوسه انگیز باشد که کاربران را به کلیک کردن ترغیب کند. تا جای ممکن ارزش اصلی تان را در عنوان انتخابی بگنجانید.

به طور متوسط، تعداد کسانی که عناوین و تیترها را می خوانند ۵ برابر تعداد کسانی است که نوشته را می خوانند. بنابراین ۸۰ درصد پول و منابعی که برای تولید محتوا صرف شده، در تیترها پنهان می شوند – دیوید اگیلوی

معمولا در نتایج جستجو ، عناوینی که پیام یا ایده ای خاص را منتقل می کنند کلیک خور بیشتری دارند و عناوینی که شامل اعداد هستند بیشتر جلب توجه می کنند (Conversion XL) و در شبکه های اجتماعی به اشتراک گذاشته می شوند. بنابراین اگر می توانید در نوشتن تیترها از اعداد استفاده کنید و تیترهای سوالی را کمتر به کار ببرید.  برای مثال ” ۶ راه ساده برای بهبود سئو “.

سئو impression marketing

همانطور که نمودار شکل ۳ نشان می دهد، بلاگرها و متخصصین سئو ۵۵ درصد از وقتشان را صرف بازاریابی محتوایی – کانتنت مارکتینگ – می کنند: تولید محتوا ، مانیتور کردن بازخوردها در شبکه های اجتماعی ، واکنش مشتریان ، دنبال کردن آنالیز ها و غیره از جمله کارهایی هستند که در content marketing انجام می شود. با توجه به هزینه و انرژی صرف شده در تولید محتوا و اهمیت تیترها در جذب مخاطب، هنگام نوشتن عنوان صفحه باید هوشمندانه عمل کرد.

نوشتن تیتر مناسب Conductor

به عنوان یک قانون کلی پیش از نوشتن متن اصلی، برای محتوا عنوان انتخاب کنید.

دقت کنیم که برای اینکه تیتر انتخابی در نتایج جستجو به طور کامل نشان داده شود تعداد کاراکترهای آن می بایست کمتر از ۷۲ تا باشد.

نمودار شکل ۴ برتری نسبی تیترها و عناوینی که بیشتر مورد توجه و علاقه افراد قرار می گیرد را نشان می دهد.

تیترهای شامل اعداد بهترین بازخورد و بیشترین را کلیک را می گیرند. محبوبیت عناوینی که حالتی راهنما گونه دارند (How To ها) و با عبارتی مثل چگونه شروع می شوند تقریبا نصف تیترهای عددی است. این نمودار نشان می دهد که تاجایی ممکن هنگام نوشتن عنوان از مخاطب سوال بپرسیم. دقت کنید که How To ها جزء تیترهای سوالی محسوب نمی شوند.

۳- محتوا

گوگل و کاربرانی که مطلب موردنظرشان را در آن جستجو می کنند، هردو بیش از هر چیز به کارآمدی محتوا دقت می کنند. برای نوشتن محتوا ، پیش از هرچیز باید تلاش کنیم مخاطبان خود را بشناسیم. پس از آن می بایست روی مشکلی خاص – که کاربران راه حل آن را در اینترنت جستجو می کنند – تمرکز کنیم. یک محتوای خوب به مقدمه ای خوب نیازمند است. سعی کنید عبارت کلیدی موردنظر را حداقل یکبار در مقدمه بگنجانید.

دقت کنیم که در بهینه یازی متن و ایجاد تراکم عبارات کلیدی نباید افراط کنیم چون اینکار خواندن متن و برقراری ارتباط با خواننده را دشوار خواهد کرد.

بعد از آپدیت پاندا ۴.۱ ، الگوریتم های جستجو به گونه ای طراحی شدند که نوشته های سطحی و کوتاه نتوانند رنک خوبی در نتایج جستجو به دست بیاورند. حداقل تعداد کلمات به کار رفته در یک نوشته باید بین ۳۰۰ تا ۱۰۰۰ کلمه باشد.

۴- توضیحات متا (Meta Description)

Meta description یا توضیحات متا نوشته ای مختصر و مفید در قالب HTML است که توصیفی کوتاه از محتوای صفحات وبسایت برای موتورهای جستجو فراهم می آورد. توضیحات متا همان نوشته ای است (Snippet) که زیر نتایج جستجو در گوگل، برای معرفی محتوای صفحات به کاربر نشان داده می شود.

اگر از CMS وردپرس برای وبلاگتان استفاده می کنید می توانید از پلاگین های All-In-One SEO Pack و Yoast Seo برای نوشتن توضیحات متا، عنوان، تایتل تگ ها، بررسی میزان تراکم کلید واژه و به طور کلی سئو وبسایت، استفاده کنید.

درباره آپدیت جدید گوگل بخوانید: طولانی تر شدن توضیحات متا در نتایج جستجو.

هنگام نوشتن توضیحات متا باید دقت داشت که:

۱) Meta description نقش تعیین کننده ای در ترغیب، تمایل و یا عدم تمایل کاربران در ورود به وبسایت دارد. صفحاتی که توضیحات متای آنها ترغیب کننده است و  ارتباط بیشتری با عبارت کلیدی جستجو شده دارند، شانس کلیک خوردن بالاتری هم خواهند داشت.

۲) ملاحظات سئو را تا حد ممکن رعایت کنید: تعداد کاراکترها در توضیحات متا نباید از ۱۶۰ بیشتر باشد. همچنین برای کامل نشان داده شدن این توضیحات در مرورگرهای موبایل حداکثر تعداد کاراکترها ۱۱۳ است.

۳) در صورت امکان کلیدواژه های اصلی را در این توضیحات بگنجانید.

۴) سعی کنید توضیحات متا را طوری بنویسید که شما را از رقبایتان متمایز کند.

۵) توضیحات متا را به زبان خودتان! و طوری بنویسید که ارزش اصلی و موضوع صفحات وبسایت را در خود داشته باشد.

Meta Description

۵- تراکم و تناوب تکرار کلیدواژه ها

تراکم کلید واژه (Density) نسبت تعداد کلید واژه در متن به تعداد کل واژه های متن محتوا است و منظور از تناوب تعداد دفعاتی است که یک کلید واژه در طول متن دیده می شود. هرچند افزایش میزان تراکم و تکرار عبارت کلیدی مانند گذشته در بهبود رنک گوگل اهمیت ندارد، اما به هر حال یکی از ۲۰۰ فاکتور رنکینگ گوگل است که باید به آن توجه داشت.

دقت کنید که گوکل متون با تراکم بیش از ۵/۵ درصد را مظنون به تقلب تشخیص می دهد و حتی ممکن است برای صفحه مورد نظر نمره منفی لحاظ کند.

 لیست کامل ۲۰۰ فاکتور مهم رنکینگ گوگل را در این لینک بخوانید.

۶- لینک ها

” همیشه خارج از اینجا، جایی هست که اطلاعات بیشتری در آن وجود دارد ” این یکی از ده باور گوگل است. بر همین اساس لینک های ورودی به وبسایت، لینک های خروجی از آن و لینک های داخلی، می توانند امتیاز مثبت زیادی برای به دست آوردن رتبه بهتر در گوگل محسوب شوند. چرا که:

این لینک ها نشان می دهد که شما با دیگران در ارتباط هستید و محتوای مفیدی در اختیار دیگران قرار داده اید که در سایر وبسایت ها نیز درباره آن نوشته شده و در دسترس کاربران قرار دارد.

تبادل لینک به گوگل در فرایند سازماندهی کردن دانش و اطلاعات کمک می کند.

لینک دادن به وبسایت های معتبر نشان می دهد که شما برای دیگران و محتوایی که تولید کرده اند ارزش قائلید.

هرچند در تبادل لینک قانون و قاعده ی ثابتی حکفرما نیست اما در بازاریابی آنلاین رعایت  موارد زیر می تواند نتایج قابل توجهی ایجاد کند.

۱) کیفیت و کمیت لینک باید در موازنه باشند. لینکهای زیاد اما کم ارزش کمکی به شما نخواهند کرد.

۲) در صورت امکان در مقدمه به صفحات مرتبط داخلی و خارجی لینک بدهید.

۳) لینک هایی برای مطالعات بیشتر در اختیار خوانندگان قرار دهید.

۴) عبارتی که با آن به داخل یا خارج لینک می دهید را به دقت انتخاب کنید. (Anchor Text)

با توجه به اینکه موتورهای جستجو الگوریتم های رتبه بندی و رنکینگ خود را مدام به روز می کند، عملا پیش بینی رنکیگ گوگل غیر ممکن است. هرچند راهکارهایی برای افزایش شانس دیده شدن در نتایج جستجوی گوگل وجود دارد.

Title tag: تگ عنوان یا تایتل تگ چیزی شبیه به عنوان یک کتاب است. و اولین چیزی است که در نتیایج جستجوی گوگل به کاربر نشان داده می شود. برای نوشتن تایتل تگ باید دقت کرد که:

۱) موضوع محتوا را دقیق و مختصر بیان کند.

۲) حداکثر ۵۵ تا ۶۰ کاراکتر باشد.

۳) در صورت امکان نام برندتان در آن نوشته شده باشد.

۴) حالت بهینه آن به این شکل نوشته می شود : کلید واژه اصلی – کلیدواژه دوم | نام برند (MOZ)

۵) خوانا باشد و احساسات مخاطب رابرانگیزد.

Heading Tags: هدینگ تگ ها با تغییر اندازه فونت تاکید و اهمیت قسمت های مختلف یک متن را مشخص می کند. کاربرد درست آنها به ایجاد یک محتوای ساختار یافته کمک بسیاری می کند.

گام دوم: تحقیق کلید واژه و خلق محتوای کاربردی

همیشه باید به خاطر داشته باشیم که محتوای تکراری، متون پر از کلمات کلیدی و افراط شده، و نوشته های بی کیفیت هیچ کمکی نه به خوانندگانمان و نه به خود ما برای به دست آوردن رتبه بهتر در گوگل، نخواهد کرد.

بی شک اگر بتوانیم کلمات را طوری کنار هم بچینیم که محتوایی ارزشمند و در گیر کننده تولید کنیم، مخاطبان دوستمان خواهند داشت و مدام بهمان سر می زنند. چرا که کس دیگری نمی تواند چنین محتوایی به آن ها ارائه کند.

تحقیق کلید واژه

بررسی ها مختلف نشان می دهد که برای به دست آوردن ترافیک ارگانیک علاوه بر محتوای ارزشمند می بایست به سه نکته دیگر نیز دقت کرد:

۱) صفحات برای چند کلمه بهینه سازی شده باشند.

۲) بک لینک های معتبری داشه باشیم.

۳) ایده یا موضوع محتوا همیشه جذاب باشد.

قصد و منظور اصلی یک کلید واژه:

 بدون شک تحقیق درباره کلید واژه بخش مهمی از بازاریابی محتوایی است. اما مهم ترین جنبه کلید واژه یا عبارت های مورد جستجو، نیت کاربر است. یعنی قبل از اینکه تلاش کنیم محتوایی فوق العاده برای حل مشکلی خاص خلق کنیم، باید بدانیم چرا کاربر اقدام به جستجوی یک عبارت خاص می کند.

به این منظور می توان از طبقه بندی کلید واژه ها استفاده کرد. به عبارت ساده، می خواهیم بدانیم که کاربران دنبال اطلاعات هستند یا برای خرید محصول جستجو می کنند. بر این اساس کلید واژه ها به دو دسته مهم تقسیم می شوند: اطلاعاتی و تجاری.

کلیدواژه های اطلاعاتی: دلیل اصلی چنین جستجوهایی به دست آوردن رایگان اطلاعات، مقاله و فایل آموزشی در زمینه های مختلف است. این گونه کلید واژه ها بیشتر جنبه سوالی دارند و با واژه هایی مثل کجاست؟ چگونه ؟ و امثالهم همراه هستند.

مقاله ها و نوشته های کابردی و مفید زیادی می توان با تمرکز روی کلیدواژه های اطلاعاتی ایجاد کرد. اما نباید انتظار داشت که خوانندگان چنین صفحاتی به خریدار تبدیل شوند. اینگونه محتوا برای پرورش مخاطب، درگیر ساختن آنها با کسب و کار و ساخت برند مناسب است.

کلید واژه های تجاری: جستجوی اینگونه عبارات با نیت خرید انجام می شود. کاربرانی که چنین کلیدواژه هایی را جستجو می کنند آماده به انجام عمل هستند، اعمالی مثل خرید یا ثبت نام در لیستی که آنها را از ارائه خدماتی خاص مطلع می کند. اینگونه کاربران از کلماتی مثل خرید، مقایسه، ارسال رایگان، بهترین، تخفیف و … استفاده کرده و فاصله کمی تا تبدیل شدن به مشتری دارند.

دقت کنید که: در تولید محتوا برای کلید واژه های تجاری نیز، باید مطالب را با هدف ارائه اطلاعات مفید درباره نحوه استفاده، مزایا، ویژگی ها و … درباره محصول بنویسیم.

آیا استفاده از کلید واژه های خاص ضروری است؟ بله. گوگل برای مشخص کردن موضوع وبسایت کلید واژه های به کار رفته در صفحات را جمع آوری می کند. هرچند، در بهینه سازی و کاربرد کلید واژه نباید افراط کرد.

برای هدف قرار دادن کلید واژه ای خاص می توان از گام های زیر استفاده کرد:

۱) کلید واژه ی اصلی را در سرخط محتوا استفاده کنید.

۲) از کلید واژه جایگزین در توضیحات متا، مقدمه و تگ عنوان استفاده کنید.

۳) وقت نوشتن طبیعی باشید! به زبان خودتان بنویسید و ضمن درنظر داشتن موارد فنی، در به کاربردن تکنیک ها افراط نکنید.

تحقیق کلیدواژه

بیش از ۶۵ در صد کلیک ها روی نتایج جستجو در گوگل، مربوط به ۳ وبسایت اول است. برای رسیدن به چنین جایگاهی نیاز داریم روی کلید واژه ها به خوبی تحقیق کرده باشیم.(Search engine watch)

بهتر است کار را با عبارات کلیدی بلند و چند کلمه ای شروع کرد. چرا که اینگونه عبارات کلیدی رقبای کمتری در اینترنت دارند. به طور مثال واژه کفش، میلیون ها بار در انواع و اقسام متون تکرار شده است و بنابراین رسیدن به جایگاه مناسب در گوگل برای چنین واژه ای دشوار خواهد بود. اما عبارت کفش کوهپیمایی سه فصل هم تکرار کمتری داشته و هم واژه ی هدف وبسایت های معتبر و برندها نیست.

برای اینکه ایده بهتری نسبت به میزان رقابت در کلیدواژه ها به دست بیاورید می توانید از ابزار google keyword planner استفاده کنید. در صفحه اول کلمات و عبارات موردنظرتان را تایپ کرده و روی get idea کلیک کنید.

در هر صورت برای موفق شدن در نیچ مارکتینگ (Niche marketing یا بازاریابی جاویژه) نیاز داریم که ضمن توجه به نیت کاربران از جستجو، عبارت کلیدی مناسب همان نیچ مارکت را پیدا کنیم.

بهینه سازی محتوا برای ربات های جستجو (search robots):

ربات های موتورهای جستجو برنامه هایی هستند که به طور مداوم محتوای وب را بررسی می کنند. ربات گوگل با حرکت کردن در وبسایت شما (crawl کردن) محتوای جدید و به روز را جستجو می کند. خیلی ها باور دارند که گوگل برای وبسایت هایی که به طور منظم محتوای خود را آپدیت می کنند امتیاز مثبت در نظر می گیرد.

روبات گوگل هنگام فهرست کردن وبسایت (Indexing) بیش از هرچیز متا تگ ها (title tags & meta description) را بررسی می کند. بعلاوه، ربات ها می خواهند کلید واژه های مورد نظر شما را شناسایی کنند تا به این ترتیب زمینه و صنعت فعالیت وبسایت (مثلا بازاریابی اینترنتی یا کسب و کارهای کوچک) را مشخص کنند.

برای به دست آوردن نتایج بهتر هنگام بهینه سازی برای ربات ها:

۱) کلیدواژه اصلی را در متا تگ ها بگنجانید

۲) کلیدواژه های جایگزین را در مقدمه به کار برده و از تکرار و جاری شدن این کلیدواژه ها در سرتاسر متن اطمینان حاصل کنید.

سئو درون صفحه، بهینه سازی درون صفحه یا on page optimization :

سئو درون صفحه مجموعه کارهایی است که برای بهبود رنک در گوگل انجام داده و کنترل آن تماما در دست شماست. مانند تغییر در کدها، تحقیق و جستجوی کلید واژه، تغییر در محتوا، اضافه کردن عکس و ویدئو و ….

نگاه بیش از حد فنی به سئو درون صفحه می تواند شما را از نوشتن ساده و جذاب دور کند. در زیر به ۱۰ نکته اصلی on-page optimization که می بایست مد نظر داشته باشیم اشاره شده است:

سئو درون صفحه

۱) استفاده از کلیدواژه در نوشتن تگ عنوان مهم ترین عامل در سئو درون صفحه است.

۲) برای نوشتن عنوان از تگ H1 استفاده کنید.

۳) سعی کنید در ۱۰۰ کلمه ابتدایی متن کلیدواژه اساسی خود را بگنجانید.

۴) محتوایی بیش از ۱۰۰۰ کلمه تولید کنید.

۵) به وبسایت های مرتبط و معتبر لینک بدهید تا گوگل در تشخیص محتوای صفحات بهتر عمل کند.

۶)  بهبود سرعت سایت می تواند تاثیر بسزایی در بهبود رنک گوگل داشته باشد.

۷) به نوشته تان عکس، تصویر و نمودار اضافه کنید. نام و نام جایگزین (Alt-name) مناسبی برای عکس ها انتخاب کنید.

۸) لینک ها و URL های وبسایتمان را تا جای ممکن کوتاه کنیم و کلمات کلیدی را در آن بگنجانیم.(SEO-Friendly)

۹) از پلاگین های اشتراک گذاری شبکه های اجتماعی استفاده کنید. (Social Sharing Buttons)

۱۰) کلمات تعدیل کننده و تنظیم کننده ای مثل بررسی ، بهترین ، راهنما و … در عبارات کلیدی چندکلمه بگنجانید تا همانطور که پیش تر اشاره شد به این ترتیب بتوانید خوانندگان هدف خود را ساده تر پیدا کنید. (طبقه بندی نیت کاربران)

سئو بیرون صفحه ، بهینه سازی بیرون صفحه یا off page optimization :

برخی از فاکتورهای رتبه بندی گوگل هستند که کنترل و بهبود آن ها در دست وبمستر یا کپی رایتر نیست. مثلا اینکه چه وبسایت هایی به شما لینک می دهند، کیفیت وبسایت های لینک دهنده، اینکه در کدام نوع از محتوا شما را به عنوان مرجع معرفی می کنند و …

سئو بیرون صفحه یک فراگرد نامحدود و مجموعه تکنیک هایی است که برای کسب رنک بهتر در گوگل از آنها استفاده می کنیم.

تکنیک هایی مانند:

۱) با دیگر وبسایت ها لینک رد و بدل کنید.

۲) درباره دیگر کسب و کارها مقاله و مطلب بنویسید و از دوستان یا مشتریانتان بخواهید همین کار را در مورد شما بکنند.

۳) برای مخاطبان و یا برخی افراد امکان ارسال “پست مهمان” را فراهم کنید.

۴) به کامنتهای مخاطبان و سوالهای آنها پاسخ بدهید.

۵) رسمی باشید و آدرس محل کار، شماره تلفن و … را در وبسایتتان بنویسید.

۶) و همیشه به یاد داشته باشید که در بازاریابی دیجیتال ، خوانندگان و مخاطبان شما هستند که میزان اعتبار و کارآیی محتوای صفحات وبسایت را تعیین می کنند.

گام سوم: کپی رایتینگ – مخاطبان را به  واکنش وا دارید

بارها تکرار شده که در بازاریابی محتوایی، هدف، ترغیب مخاطب به انجام عملی خاص است. از خرید خدمات و محصول گرفته تا ثبت نام در خبرنامه. اما رعایت و درنظر داشتن یک سری موارد می تواند هرچه بیشتر به ترغیب کننده بودنمان کمک کند.

۱) تیترهای با ارزش بنویسید. همانطور که دپارتمان خبرنگاری دانشگاه کلمبیا بیان می کند، سر تیترها مهم ترین بخش یک نوشته هستند. خودتان را جای مخاطب بگذارید، مثل او فکر کنید و عناوینی بنویسید که علاوه بر جذاب بودن، کلیدواژه مدنظرتان را نیز در بر می گیرد.

۲) از شماره گذاری استفاده کنید. نکات کلیدی محتوا را بنویسید، این کار به شما در نوشتن تیترها و پاراگراف ها کمک می کند. مخاطبان عموما علاقه بیشتری به خواندن موارد دسته بندی شده نشان می دهند.

۳) محتوای واضح تهیه کنید. روی پیغام اصلی متن تمرکز کنید و سعی کنید مشکلی خاص را حل کنید یا مسئله ای را توضیح دهید.

۴) بیش از یک کلید واژه داشته باشید. با حوصله تحقیق کنید و بین ۲ تا ۵ کلید واژه برای تهیه محتوا استفاده کنید. تراکم کلیدواژه ها را تا جایی که به ساده و روان بودن متن آسیب نمی زند افزایش دهید. از افراط دوری کنید.

۵) داستان برندتان را تعریف کنید. نمونه های فراوانی می توان یافت که نشان می دهد اگر بتوانید داستان را خوب تعریف کنید توجهات زیادی به سوی شما جلب می شود.

۶) یکنواخت ننویسید: سئو کپی رایتینگ به معنای نوشتن مطلب مفید اما حوصله سر بر نیست. لحنتان را در طول نوشته تغییر دهید. اگر لازم است از شوخی استفاده کنید تا بتوانید مخاطبانتان را بیشتر با محتوا در گیر کنید.

به عنوان مثالی از ترغیب کننده بودن، عبارت رژیم غذایی را در گوگل جستجو می کنیم. شکل زیر نتیجه جستجو را نشان می دهد:

کپی رایتینگ - نوشتن تیتر

به رتبه اول تا سوم دقت کنید. رتبه اول تیتری کاملا به هم ریخته با توضیحات متای پر از کلمات کلیدی دارد. عنوان و توضیحات وبسایتی که در رتبه اول قرار گرفته، به اندازه رتبه دوم و سوم برای کلیک کردن وسوسه کننده نیست.

توضیحات متای ضعیف، کلیدواژه های افراط شده و URL های به هم ریخته به هیچ عنوان حس خوبی به مخاطب نمی دهند. به محض خواندن چنین تیترهایی احتمال برخورد با صفحات زرد و محتوای کم ارزش به ذهن خطور می کند. (نه؟؟ امتحان کنید) معمولا خواننده احتمال رسیدن به جواب را در چنین صفحه ای بسیار پایین ارزیابی می کند.

فرض کنید تیتر اصلی را به شکل بنویسیم:

“کاهش وزن با رژیم غذایی سالم | آکا ایران” یا “۱۲ کیلو کاهش وزن در کمتر از یک ماه”.

هیچ وقت فراموش نکنیم که سئو کپی رایتینگ هنر جذب مخاطب با تولید محتوایی ارزشمند است. در سئو کپی رایتینگ تلاش می کنیم با رعایت یک سری اصول در لیست رتبه های برتر گوگل قرار گرفته و بدون افراط در بکارگیری تکنیک ها، مشکل مخاطبانمان را حل کنیم.

لطفا در بازنشر این مطالب منبع آن را ذکر کنید.

hyperlink

Share This